home   o muzeju   umetnici   izložbe   izdanja   bijenala   kolonije   vesti   javne nabavke   kontakt    

 

<<< ] >>> ]

             
  MUZEJ NAIVNE I MARGINALNE UMETNOSTI
USTANOVA KULTURE OD NACIONALNOG ZNAČAJA
         
 
 
 
 
         
     

Feješ Emerik

     
     

Feješ Emerik (Srbija)

1904-1969.

     
  Feješ Emerik - Notr-Dam u Parizu   Rođen je 1904. u Osijeku (Hrvatska). Počev od pete godine, kada sa roditeljima prelazi u Srbiju, svoj životni i stvaralački vek provodi u Novom Sadu, Srbija, gde i počinje da se bavi slikarstvom 1949, nakon odlaska u invalidsku penziju, pošto je teško oboleo. Između dva svetska rata radi kao dugmetar, staretinar, češljar, trgovački pomoćnik, strugar u raznim gradovima bivše Jugoslavije. Za vreme Drugog svetskog rata živi u prognanstvu u Mađarskoj da bi se 1945. vratio u Novi Sad gde i ostaje do kraja života. Počeo je slikanjem aktova, portreta, mrtvih priroda i žanr scena iz prigradskog života da bi se od 1954. gotovo isključivo bavio urbanim pejzažom. Prvi put izlaže 1955. godine a samostalno 1956. godine.
Protagonist je urbanog pejzaža u naivnoj i marginalnoj umetnosti južnoslovenskih prostora. Uprkos velikoj slobodi u tretiranju predočenog i vrlo stilizovanog postupka, njegove kompozicije ne izlaze iz domena konkretnog i prepoznatljivog, jer mu kao predlošci služe crno-bele razglednice velelepnih građevina, koje je otiskivao preko indiga a zatim uvećavao na papiru, dodavši uvek nešto svoje iz mašte. Realni izgled i kolorit građevina podređeni su umetnikovoj mašti, pa su često vrlo udaljeni od izvora inspiracije. Slika gradove Jadrana, Severnog mora, Engleske, Nemačke, Holandije, Švajcarske, Francuske, Indije itd. Definisanje svodova i arhitrava frizom domina, razbacene šarene dugmadi umesto okulusa ukazuju na njegovu lucidnost.
  Neodoljivom željom da postojeće ulepša, da sivo oživi bojom, on koristi tople, zvučne, fovistički snažne boje. Odsustvo narativnosti, t.j. apstraktnost formi, kolorita, sklonost geometrizmu, snažna ritmizacija i stilizacija svega predočenog, plošnost i ornamentizam ukazuju na moderan senzibilitet likovnosti Emerika Feješa – nagonski spoznat.
Izlagao je širom sveta svoje urbane legende, za koje je više puta dobijao nagrade i priznanja. Najveća i najreprezentativnije kolekcije njegovih slika nalaze se u Muzeju naivne i marginalne umetnosti u Jagodini, Srbija; Hrvatskom muzeju naivne umjetnosti, Zagreb, Hrvatska; Galeriji Elke und Werner Zimmer, Düsseldorf; i Galerie Charlotte Zander, Bönningheim, Nemačka itd. Svetski je klasik.

Literatura:

M. Bošković; M.Maširević, Samouki likovni umetnici u Srbiji,Torino,1977.
Oto Bihalji-Merin; Nebojša Bato Tomašević, Enciklopedija naivne umetnosti sveta, Beograd, 1984.
N. Krstić, Naivna umetnost Srbije, SANU, Jagodina, 2003.
N. Krstić, Naivna i marginalna umetnost Srbije, MNMU, Jagodina, 2007.
N. Krstić, Outsiders,katalog, MNMU, Jagodina, 2013.
N. Krstić, Bajka o gradovima, monografija, Jagodina, 2014.
 
     
 
  Notr-Dam u Parizu, oko 1962.
tempera na papiru, 58x40cm
 
Feješ Emerik - Stari Beograd Feješ Emerik - Big-Ben - parlament u Londonu Feješ Emerik - Vorms Feješ Emerik - Venecija Feješ Emerik - Subotica
         
Stari Beograd, 1960.

tempera na papiru, 58x73cm

Big-Ben - parlament
u Londonu, oko 1962.

tempera na papiru, 56x85cm

Vorms, oko 1963.

tempera na papiru,
50,5x62cm

Venecija, oko 1966.

tempera na papiru, 58x40cm

Subotica, oko 1967.

tempera na papiru, 59x72cm

 
         
         
 
 
 
  MUZEJ NAIVNE I MARGINALNE UMETNOSTI - MNMU   home   o muzeju   umetnici   izložbe   izdanja   trijenala   kolonije   vesti i događaji   javne nabavke   kontakt