|


Sa otvaranja izložbe, 22.2.2018. |
|
IzložbaSamouki vizionari Srbije
Utorak, 27. marta u 19 časova
Kuća Kralja Petra Prvog
Vase Pelagića 40, Beograd
U utorak, 27. marta u 19 časova u Kući kralja Petra Prvog
otvorena je izložba slika i skulptura iz riznice Muzeja naivne i
marginalne umetnosti, pod nazivom: Samouki vizionari Srbije.
Četrdeset eksponata simbolično predstavljaju metaforu kontinuiteta
razvoja ove vrste umetnosti kod nas, počev od tridesetih godina 20.
veka do danas.
Autor izložbe je Nina Krstić, muzejski savetnik.
Oduvek je postojao raskorak, kao što postoji i
danas, u prepoznavanju i potpunom prihvatanju novih oblika likovnog
govora i novih estetskih vrednosti. Bilo je potrebno određeno vreme
da se stekne poverenje u kvalitet dela i da se izvesni elementi
prodora u novo institucionalno učvrste i nesmetano javno zažive. Bio
je neophodan kontinuitet čitavog niza presudnih događaja.
Najpre se pojavio period naleta modernizacije, izgradnje zemlje i
stavljanje uloge tradicionalnog u drugi plan, seobom seoskog
stanovništva u gradove i težnjom ljudi koji su napuštali ognjišta
svojih predaka da sačuvaju od zaborava svoje običaje, poreklo.
Romantičarskim idejama da umetnost ne treba da bude samo privilegija
elite, već da njome mogu da se bave i ljudi iz najširih društvenih
slojeva, stvoreni su osnovni postulati fenomenologije duha naivne
umetnosti u Srbiji. Lučonoša ove ideje, i jedan od najvećih
afirmatora umetnosti samoukih u Srbiji i inostranstvu, tih decenija
bio je Oto Bihalji-Merin, idealista, esejista, revolucionar.
Osnivanje institucije jedinstvene na Balkanu – Muzeja naivne i
marginalne umetnosti u Jagodini, 1960. godine, u vreme ekspanzije
umetnosti samoukih na prostoru tadašnje Jugoslavije, svakako da je
bilo od presudnog značaja s obzirom na atmosferu koja je vladala u
društvu koje je decenijama unazad stvaralo mitove o slobodi
umetnosti i lepoti, stvaranjem osećaja uverenosti kod publike da je
umetnost nešto što mogu stvarati samo obrazovani profesionalci, a da
je svaka neobrazovana aktivnost sumnjiva ili nepodobna.
Kao nacionalna institucija zaštite naivne i marginalne umetnosti,
MNMU je kontinuirano istrajavao u borbi da umetnosti samoukih
vizionara pruži celovitu zaštitu, prenoseći pravu sliku o njenoj
suštini i pravoj umetničkoj vrednosti, razgraničavajući je strogom
selekcijom i jasnim kriterijumima od drugih oblasti neakademskog
stvaralaštva – oblasti amaterizma i diletantizma. Nakon više od pola
veka borbe na tom putu, organizovanjem blizu sedam stotina izložbi u
zemlji i inostranstvu i isto toliko izdatih publikacija o
najznačajnijim umetnicima i fenomenologiji duha njihove umetnosti,
rasvetljene su ukorenjene nedoumice i zablude vezane za specifičnu
oblast umetnosti samoukih vizionara, umetnika sirove vizije,
autsajdera, neoprimitivista. Danas je, zahvaljujući tome, i u širim
krugovima likovne publike mnogo prisutnija svest o izuzetnom
umetničkom potencijalu, visokim likovnim dometima i istinitoj
kreativnoj stvaralačkoj energiji najvrednijih dela, intenzitetu koji
artikuliše njihov autohtoni svet ideja.
|
|



|
|